sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Valoa ja varjoa

Syyringin kurssi oli eilen.  Teimme Lucky Dip-nimistä blokkia, johon olimme leikanneet etukäteen neliöitä.  Ritvan tekemissä peitoissa välkkyivät vaaleat alueet tummien keskellä. Tässä oli tarkoituksena leikkiä kohtuullisella kontrastilla.  Minulla oli huono päivä.

Valmiit blokit ovat valokuvauksellisia
Olin vielä juomassa kahvia parin toisen kanssa, kun opetus aloitettiin varmistamatta, että kaikki olivat  luokkahuoneessa. Olin siis ihan pihalla jo heti aluksi.  Jaettu ohje oli vähän sinne päin mutta ei täsmälleen kurssin tekniikka. Kurssin ohjeet olivat vain suullisia.  Palojen leikkaamisen logiikka oli outo ja tuotti paljon roskikseen joutunutta silppua.

Neljän blokin yhdistelmästä syntyy kiva kuvio, mutta  kaksiväriset neliöt saa tehdyksi nopeammin ja tehokkaammin ja kangasta säästävämmin usealla muulla tekniikalla.

Kotona huomasin, että olin ommellut sitttenkin väärin ja jouduin purkamaan.  Onneksi olin leikannut vain puolet ehdotetusta palamäärästä, sillä nyt pistän pillit pussiin tämän työn kohdalta.

Söimme kurssilla todella hyvää egyptiläisestä ravintolasta haettua ruokaa.  Armin tekemä juustokakku iltapäiväkahvin kanssa oli suorastaan taivaallinen. Lea osasi organisoida keittiöpuolen kadehdittavalla taidollaan. Kurssin valokuvaamisesta huolehti Marle. Minulla oli kamera mukana, mutta olin niin eksyksissä tämän blokin kanssa, että en ehtinyt kuvaamaan.

Tavoitteeni tutkailla yksiväristen kankaiden käyttöä tämäntyyppisessä työssä toteutui kuitenkin hyvin. Itse värjäämäni keltainen toimi parhaiten. Jos olisi paikka, missä värjätä, värjäisin varmaan lisää. 

Nyt  alan vihdoin paneutua tosissani suomalaisbrittiläisen kangasvaihdon työhön.  Idea on ja suunnitelmaa on piirretynä ja teipattuna kaappien oviin, kun suunnitteluseinä on varattuna.

7 kommenttia:

  1. Tuohan näyttää hauskalta ja mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa. Lopputulos on hyvä, mutta tekniikka oli hakoteillä.

      Poista
  2. Minulla on kaikki palat siististi kasassa, ehkä ensiviikolla alan niitä kasaamaan. Hyvältä näyttää myös yksivärisistä kankaista.

    VastaaPoista
  3. Näyttääpä hauskalta kuviolta ja kivasti myös yksiväriset ja värjätyt kankaat sopivat tälläiseen valoa ja varjoa tilkkuiluun!

    VastaaPoista
  4. Tulit mieleeni, kun pähkäilen tässä ompelukoneen vaihtoa. Haluaisin kuulla mielipiteesi Pfaff vai Husqvarna?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen Berninan käyttäjä. Laitoin blogiisi vähän näkemyksiäni.

      Poista